Hra nabízí jasně daná pravidla a vymezený prostor, kde můžeme svobodně a bezpečně projevovat své schopnosti a trénovat je. Když uděláme chybu třeba v práci, může to mít vážné důsledky, ale v prostředí hry, kdy je vše „jen jako“, se nabízí svobodný prostor pro vyzkoušení různých dovedností. Proto máme hry tak rádi. Někteří rodiče si stěžují, že by si jejich dítě pořád jen hrálo, mají pocit, že je to bezúčelné zabíjení času. Přitom pro děti je hra způsob, jak si mohou zkoušet důležité dovednosti, které jsou klíčové v daném věku. Ať už jsou to objevitelské hry malých dětí, které zkoušejí, co se stane, když něco rozmontují nebo pokreslí, hry na něco, kdy se děti vžívají do určitých rolí (například doktora, maminky, popeláře), a které pomáhají dětem poznávat, jak funguje svět nebo pozdější hry se složitějšími pravidly, kterým se děti učí rozumět a dodržovat je. Děti se hrou vždy posouvají.
Rodiče často chodí z práce unavení a nemají náladu na to, aby si s dětmi hráli. Nebo už prostě zapomněli, jak na to. „My jsme zavedli večerní rituál, při kterém si každý večer vyhradím čas na hraní s dcerou. Užíváme si společně strávený čas a já se krásně po dni stráveném v práci uvolním a naše hrací hodinka mě nabíjí,“ říká Lenka, máma sedmileté Natálky. Čas, který trávíme s dětmi, je prostorem pro učení se různým dovednostem nejen pro děti, ale i pro dospělé. Hra s dítětem nám pomůže dítě lépe poznat, podnítí naší fantasii a představivost a také komunikační schopnosti, například prvotní vysvětlení pravidel třeba Člověče, nezlob se! je mnohdy výkon, který by zasloužil červený diplom z oblasti komunikace. Navíc svými podněty a otázkami napomůžeme dítěti, aby plně využilo možnosti, které mu hra či hračka poskytuje. Hru si přitom můžeme zvolit jednak podle toho, co nás baví, ale i podle dovedností, jejichž rozvoj chceme podpořit.
Můžete začít od běžně známých her, jako na schovávanou nebo s hrami na něco, například na opraváře, nebo se nechat vést tím, s čím přijde dítě. A pokud nevíte, sáhněte po hře či hračce. Mnoho her a hraček pomáhá rozvoji nejrůznějších dovedností u dětí a rodiče stále častěji takové hračky cíleně vyhledávají. Pro děti jsou lepší vždy hračky, které poskytují prostor pro fantasii a kreativitu. Dítě se například vždy více naučí, pokud si například domeček pro panenky vyrobí z krabice od bot, než když dostane plastový už vyrobený domeček se všemi detaily. Realistické hračky sloužící jen k jednomu typu hry dítěti diktují, jak si s nimi hrát, neposkytují prostor pro vlastní nápady a fantasii.
Abyste měli jistotu, že je hračka či hra smysluplná, můžete využít například portál Hrackyvzdelavacky.cz. Portál založila společnost Scio, která se věnuje kvalitnímu a smysluplnému vzdělávání. Na webu najdete nabídku her a hraček, které děti posouvají, zejména v měkkých dovednostech. Každá hra i hračka přitom projde rukama pedagoga a experta na hry, kteří posoudí její vzdělávací potenciál a až potom je doporučována rodičům. K některým je vytvářen také nápadník aktivit. V něm je popsáno, jak bohaté možnosti daná hračka skýtá a v čem dítě rozvíjí. Návody připravují lidé, kteří se věnují pedagogice a psychologii. Nápadníky nabízí inspiraci, jak hru využívat nad rámec jejích standardních pravidel, radí, jak ji využít netradičně a vytěžit tak plně její vzdělávací možnosti. Výběr her si přitom na webu můžete filtrovat podle věku či jemnějším filtrem podle dovedností, ve kterých získávají kompetence.
Emoční inteligence je v současné době často zdůrazňovanou schopností, která se dá trénovat. Znát své emoce a vědět, jak s nimi pracovat je podmínkou pro spokojený život. Průvodcem a způsobem, jak pracovat s emocemi dětí může být sympatický žabák Ferda a jeho mouchy, který vás provede světem dětských emocí.
Názor na tuto stránku
Líbí se | Nelíbí se |
Reklama
Komentáře k článku