Disciplína neznamená slepou poslušnost, rodiče by měli dítě naučit sebeovládání a vědomému řízení vlastního jednání. Děti budou moci zažívat naplno vlastní svobodu, pokud budou za sebe zodpovědné, a tomu je musí naučit právě disciplína. Žijeme ve společnosti založené na jasných pravidlech, kde s nějakým „já to chci hned, jinak uvidíte“ neobstojíme. Dítě v tomto věku nechce být proti všem očekáváním tím, kdo o věcech rozhoduje. Vlastně to ani nedokáže.
Chce mít jen možnost vám případně oponovat a moci mluvit do toho, o čem za něj rozhodujete.
Proto, aby dítě budovalo a tříbilo vlastní osobnost, potřebuje vzdorovat. A čemu by vzdorovalo, když by nemělo stanovena žádná pravidla, která je možné porušovat? Nedá se přece nesouhlasit s „ničím“, jak by se pak člověk stal sám sebou?
Dítě si uvědomuje, že je součástí okolního světa, konfrontuje se s ním a občas ignoruje jeho „návod k použití“. Když ho necháte, aby si pravidla vytvářelo samo, bude to pro ně představovat zdroj úzkosti. Dítě chápe, že jeho rodiče jsou „velcí“, a proto nerozumí tomu, proč ho nechávají rozhodovat samotné, raději než aby mu radili, co má dělat. A takové zmatené dítě zkouší, kam až může zajít, v naději, že ho jednoho dne rodiče zarazí. Rodiče by měli být citliví, pozorní, ale neměli by dítě nechat porušovat stanovené hranice. Dítěti tím neubližují, naopak, dítě pak cítí podporu a ujištění. Vždyť přece: „Jestliže jsou maminka a tatínek silnější, než jsem já, znamená to, že jsou také silnější než celý svět a dokážou mě před ním ochránit. Přesně vědí, o co usilují, a já se nemusím bát jít za nimi.“
A tak vzhůru objevovat svět, hranice, které mi rodiče dali, jsou v něm jako zábradlí. Naproti tomu dítě, jehož rodiče nedokážou prosadit svou vůli a nevyžadují od dítěte poslušnost, bývá často úzkostné. Pokud každý zákaz rodičů končí tím, že dítě nakonec dosáhne svého, bude mít toto dítě později problém plnit školní a další požadavky a bude bolestně zjišťovat, že svět si z jeho přání vůbec nic nedělá.
Jak dítěti říkat „ne“
Tak jako rozhodně vyslovené „ne“ přináší dítěti jistotu, příliš mnoho zákazů ho zase paralyzuje a dítě se začne chovat agresivně. Vůbec totiž nejde o to, abychom dítěti zakazovali všechno, co nás napadne, a vyžadovali od něj slepou a okamžitou poslušnost. Jestliže mají zákazy účinkovat, musíte s nimi šetřit a správně je odměřovat. Dobrý zákaz je rozumný a smysluplný zákaz, takový, který vaše dítě respektuje a je přiměřený jeho věku. Také musíte dítěti vysvětlit jeho smysl. Jak jinak ho dítě může pochopit? Někdy má mít podobu zákazu, někdy požadavku a někdy je možné říci jen „Tak to už stačí!“ a ukončit to, co už trvalo příliš dlouho. Každé „ne“ totiž musí být také trpělivé a chápající…
To, co jsme řekli o zákazech, vypadá velmi složitě. Ale není na tom nic těžkého. Děti přece nečekají, že budeme perfektní rodiče. Na druhé straně bychom se měli na některé situace podívat očima dítěte, které ještě neumí dobře vyjádřit, co chce. Musíme si uvědomit, že často jsou jeho nejhlubší potřeby v rozporu s tím, co si momentálně přeje. Dítě například řekne: „Já chci tohle autíčko.“ A vy mu na to odpovíte: „Máš pravdu, to autíčko je opravdu moc hezké. A není trochu podobné tomu modrému autíčku s odklápěcí kapotou, co máš doma? To se ti přece líbí! Co kdybychom na to nové autíčko počkali, až budeš mít narozeniny?“ Tím dáte dítěti najevo, že jste jeho přání vyslechli a berete ho vážně, že ho máte rádi a zajímáte se o ně. V hloubi duše si dítě nepřeje nic jiného.
Spousta rodičů bude souhlasit, ale… Toto jejich „ale“ mívá v zásadě čtyři důvody:
Tyto nástrahy přes veškeré odhodlání nejsou jediné, se kterými se rodiče, ať už to myslí sebelépe, mohou setkat. Není to žádná tragédie, pokud zůstanou pro dítě přesvědčiví a uvědomí si, že jejich „ne“, řečené ve správnou chvíli a správným způsobem, otevírá prostor pro mnohá povzbuzující a přínosná „ano“.
Ukázka z knihy Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let, Portál
http://obchod.portal.cz/produkt/vase-dite-ve-veku-od-1-do-3-let/
Názor na tuto stránku
Líbí se | Nelíbí se |
Reklama
Komentáře k článku