Nakupování bez obalu je rozšířené v Americe, Kanadě i západní Evropě. Hodně příznivců má ve Francii a v Itálii. Lídrem ve druhé zmíněné zemi je franšízová síť Negozio Leggero. Ta má 12 prodejen v Itálii a jednu ve Švýcarsku. Také čeští průkopníci bezobalového nakupování doufají, že se projekt rozšíří, například formou školení či franšíz. „Ozývá se nám spousta lidí, kteří si chtějí bezobalový obchod otevřít v regionech,“ líčí ředitel neziskové organizace Bezobalu Petr Hanzel.
Jeden obchod v Praze již rok funguje a příští se otevře prodejna druhá. „Bude větší, kromě suchých výrobků nabídne i čerstvé suroviny, zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, drogerii a krmivo pro zvířata,“ popsal Petr Hanzel. V novém obchodě bude možné koupit třeba mýdlo na váhu nebo stáčený šampon. První prodejna začala vydělávat zhruba po roce a půl své existence, neziskovka však výdělek musí vracet do výzkumu a dalšího rozvoje.
Naději uživit se podle něj koncept má. Do pilotního obchodu schovaného na dvoře činžáku v centru Prahy si zvykla docházet pestrá škála zákazníků: příznivci ekologie, matky na mateřské i manažeři v kravatách.
Důvody jsou i ekonomické – nemusí platit za obal. Ten podle studie italské neziskovky Ecologos tvoří 20 až 50 procent maloobchodní ceny výrobku. Podobných studií je víc a čísla se liší. Větší objem peněz lze ušetřit třeba u koření na váhu či u parfémů, méně třeba u rýže nebo mouky.
„U nás je úspora v průměru kolem 15 procent ceny,“ uvedl Jiří Sedlák, který má v Bezobalu na starosti ekonomiku. Ceny však nesrovnává s konvenčními potravinami, ale s kvalitou bio a organic, za kterou chodí většina zákazníků. Konkurencí jsou pak spíš obchody se zdravou výživou.
Je možné, že na trend budou reagovat i supermarkety, podobně jako před lety adaptovaly farmářské nebo BIO potraviny.
V Česku vyprodukuje průměrná čtyřčlenná rodina 1,2 tuny odpadu ročně. Vysoké číslo mají snížit regulace, jako je zdanění igelitových tašek. Novela zákona o odpadech ministerstva životního prostředí má například zavést povinný systém „Platíš, kolik vyhodíš“, kdy by lidé platili za popelnice podle váhy odpadu. V řadě obcí systém funguje už teď.
Už přes rok také funguje úleva na DPH pro dárce potravin. Má motivovat řetězce, aby nevyhazovaly použitelné zboží těsně před datem spotřeby. Velký efekt to však nepřineslo.
Zdroj: ekonomika.idnes.cz
Názor na tuto stránku
Líbí se | Nelíbí se |
Reklama
Komentáře k článku