Internetov sluby pro koly
portál pro všechny maminky
Dnes je sobota 24. října 2020, svátek má Nina, zítra Beáta
Vyhledávání

Správný pitný režim dětí i dospělých

Správný pitný režim dětí i dospělých
9. 9. - Pitný režim u dětí
Léto nám končí, a s ním i období, kdy je většina z nás schopna bez nějakých větších problémů dodržovat správný pitný režim. Přesto je ale důležité nezapomínat, že dostatečný příjem tekutin nesouvisí pouze s horkým letním počasím, ale že je nutno jej dodržovat v průběhu celého roku! Dbejte tedy na to, aby zejména vaše ratolesti tekutiny řádně doplňovaly, a nebyly tak dehydratovány. Nejen o tom, co vše se do správného pitného režimu započítává, se pak dočtete v našem článku.

Lidský organismus je tvořen zhruba z 50 – 60 % vodou, přičemž u dětí je tento podíl ještě vyšší (u kojenců dosahuje až 85 %), tudíž není divu, že její dostatek je pro naše tělo otázkou „života a smrti“. Právě vodě totiž vděčíme za správný průběh látkové výměny či rozpouštění mnoha látek. Navíc je nosičem různých minerálů a stopových prvků, zajišťuje správnou funkci ledvin (a tím i odvod odpadních látek z těla) a mnoho dalšího.

Nedostatek tekutin

V případě, že se našemu tělu nedostává potřebné množství tekutin, snižuje se naše fyzická i psychická výkonnost a koncentrace. To ve finále mj. může způsobovat i nesoustředěnost vašich ratolestí ve škole. Tak tedy pozor na to, a nezapomeňte svým dětem do školy přibalit dostatečně velkou lahev s vodou.


Mezi další problémy, jež vám či vašim dětem nedostatek tekutin neboli dehydratace může způsobit, patří například bolest hlavy a kloubů či poruchy ledvin. U dlouhodobějšího zanedbávání pak může dojít až k různým nemocem močových cest, žaludečním či střevním poruchám apod. Určitě se tedy vyplatí dehydrataci předcházet, a pravidelně tekutiny doplňovat.


K výrazněji ohroženým skupinám patří starší lidé (především ženy), které mají oslabený pocit žízně, a pak také právě školáci a studenti. Ti totiž obvykle nestačí po ránu snídat, a pak, kupodivu, trpí nesoustředěností při výuce… Takže, milé maminky, chcete-li, aby se vaše děti ve škole lépe koncentrovaly, snažte se je přimět k tomu, aby si před školou udělaly o pár minut více času, a navykly si alespoň na 1 sklenici ranního ředěného džusu či obyčejné vody.

Kdy pijeme málo?

Ptáte se, podle čeho poznáte, že trpíte dlouhotrvajícím nedostatkem tekutin? Pak vězte, že mezi základní příznaky patří například sucho v ústech, oschlé rty a jazyk, sklony k zácpě, tlak v okolí žaludku, pálení žáhy, škytavka při jídle či suchá pokožka. A pokud za vámi přijdou vaše ratolesti s tím, že mají žízeň, pak i to je známkou déletrvajícího nedostatku tekutin. Ideální je, abyste své děti zavčas naučila pít pravidelně po celý den a v menším množství, nikoliv jen v době, kdy již mají sucho v ústech a „pekelnou“ žízeň….

Kolik tekutin denně vypít?

Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, neboť mnohdy ani odborníci se neshodnou na tom, kolik litrů denně by měl člověk vypít. Obecně ovšem platí, že u dospělého jedince by to mělo být kolem 2 litrů, a u dětí přiměřeně jejich věku a aktivitám. Každopádně je to individuální záležitost, která závisí na mnoha různých faktorech – např. na věku, pohlaví, hmotnosti, složení a množství stravy, tělesné aktivitě či na aktuálním zdravotním stavu.


V případě, že však vy či vaše děti více sportujete, máte namáhavější práci či je horké letní počasí, doporučuje se jejich příjem zvýšit.

Co ano a co ne?

Základem pitného režimu by měly být především nekalorické nápoje, jako je voda. V ideálním případě je vhodná voda z kohoutku, případně různé minerální vody – ty je však doporučeno občas prostřídat. Dále se do pitného režimu započítávají limonády, džusy, neslazené ovocné čaje, slabé bylinné čaje (pokud možno také střídat), či polévky, šťavnaté ovoce a zelenina. Především u dětí je pak důležité ohlídat množství sladkých limonád či kolových nápojů, které tak rády konzumují. Obsahují totiž mnoho umělých barviv a příchutí, a navíc jsou příliš sladké a kalorické…. Tedy nic vhodného pro jejich zdraví, a proto byste je měla vašim ratolestem dovolit pouze výjimečně!


A pro některé z vás bude jistě překvapením, že do pitného režimu vás i vašich dětí se nezapočítávají mléčné nápoje, neboť vzhledem ke své sytosti jsou považovány spíše za výživu, než za nápoj.


A co se týká doplňování vašich tekutin, nezapomínejte, že alkohol a káva se do pitného režimu také nepočítají! A proto si alespoň ke kávě dopřejte sklenici obyčejné vody!

Nejdůležitější zásady

V rámci správného pitného režimu není jen důležité vypít 2-3 litry tekutin denně, ale především také dodržet to, abychom pili průběžně po celý den, a nikoliv až při pocitu žízně. Jeho základem by pak měla být kvalitní čistá voda, například nesycená pramenitá, s prokazatelně vyváženým obsahem minerálů. Důležitý je však také pestrý výběr tekutin – vhodné jsou i například ředěné džusy či neslazené čaje. Omezte sladké limonády a kolové nápoje. A především – nepřepíjejte se! Během jedné hodiny byste neměli vypít více než 1 litr vody. Přepití totiž může způsobit změnu barvy vašeho obličeje, nevolnost, zvracení, závratě, neklid, křeče či bezvědomí.


Přečetli jste si náš článek, a usoudili jste, že vše bez problémů dodržujete, a nemáte s tímto žádný problém? Výborně! Pak patříte mezi ty šťastnější, a nám nezbývá, než vám popřát, ať vám to i nadále vydrží 


Sdílejte s přáteli
Facebook sdílení

Názor na tuto stránku
Líbí se | Nelíbí se |

Reklama

Komentáře k článku

boruvky
Potraviny

10.9.2020, cena: 100 Kč
prodam
Potraviny

10.9.2020, cena: 100 Kč
 

Trička s vlastním potiskem
snadně, rychle a zábavně.

Základní školy
přehledný seznam všech základních škol v ČR.

Online hry
výběr z těch nejlepších online her.


Buďte originální a kupte si vtipné těhotenské tričko. Použijte slevový kód SUPERMAMINA na 10 % slevu!

Vtipné tričko pro těhotné